Petri Hirvimäki - nukkuvat.fi Nukkuvat - reilun pelin herätyspuolue!

"Tekesleiri muuttaa taivaaseen"

  • "Tekesleiri muuttaa taivaaseen"
  • "Tekesleiri muuttaa taivaaseen"
  • "Tekesleiri muuttaa taivaaseen"

Hallitusneuvottelujen osana Juha Sipilä heitti äskettäin 15 kysymystä puolueitten eduskuntaryhmille. Hieman aiemmin professori Vesa Kanniaisen työryhmä julkisti raporttinsa "Miten Suomi voidaan pelastaa?". On hyvä asia, että mennään eteenpäin vaihe vaiheelta -

onhan Kankkulan kaivon kansi varmasti lukossa ja TEKES:n sähkötuolipäivä kalenterissa?

On iso riski, että suomipolitiikka ui kohta syvällä lillukanvarsimetsässä ja jokainen huutaa taas tahollaan minkä kerkiää. Uuden hallituksen on paljon parempi tehdä listalta ensin asioita, joihin se voi suvereenisti itse vaikuttaa kuin yrittää tehdä asioita, joita se ei voi yksin päättää. 

Mitäs jos edes yksi maamme talouselämän toimivuudelle suuri positiivinen ja rakenteellinen muutos, mutta silti yksinkertainen toteuttaa, vietäisiin tyylikkäästi heti alkajaisiksi maaliin? Sellainen muutos, joka vaikuttaa suoraan puoleen Sipilän 15 kysymyksen listasta ja välillisesti melkein kaikkiin loppuihin - 

TEKES:n ja vastaavien tukiorganisaatioiden alasajo olisi sellainen!

On aivan jokaisen isänmaamme kansalaisen etu pelastaa suomalainen pk-sektorin kasvuyrittäjyys koko potentiaalissaan. Se tehdään yksinkertaisesti lakkauttamalla kasvuyritäjyysrahoituksen järjetön virkamiesveto eli TEKES kokonaan ja ELY jne. pullamössöorganisaatiot ja virkamiespömpöösit tarvittavilta osin. Syntyvät uudet yksityiset yrityspalveluyritykset löytävät kyllä tien perille hyvin nopeasti muita auttamaan ilman välistävetäjiä, paras voittakoon!

Verohelpotus sijoittajille ajaa saman asian, mutta on reilu peli kaikille ja vaatii nolla virkamiestä!  

Alexander Stubbilta on kysytty asiaa jo ja saatu kieltävä vastaus - Alex et ole pätevä arvioimaan tätä asiaa vaikka hiton hyvä ulkoministeri olisitkin.

Tuleva pääministerimme Juha Sipilä on menestynyt kasvuyrittäjä, mutta hänenkin sädekehänsä himmenee kummasti TEKES:n sisäpiiriläisenä. Sipilä ei ole kokenut maamme pk-kasvuyrittäjyysrahoituksen nurjaa puolta lainkaan - miten hänkään voisi olla puolueeton arvioimaan asiaa kunnolla? Meillä on toinenkin totuus maassamme ja huippuluokan kavereita on systättynä systeemistä syrjään. Montako "biotuotetehtaan veroista juttua" Suomessa on jo ryssitty?

Timo Soiniakin on asiasta informoitu. Persuagendaan on kirjattu, että tukiaisia pitää vähentää. Mikä estää Timoa tai kahta edellistäkään herraa uskomasta asiantuntijoita, käyttämästä omaa maalaisjärkeään ja etenkään kuulemasta kolikon toista puolta?

Kanniaisen raportissa todettiin, että tukiaisten vähentämistä on ennenkin kirjailtu hallitusohjelmiin (epämääräisesti), mutta tukiaiset ovat vain kasvaneet! Miksi? Siksi että maassamme kukoistaa maailmanluokan poliittinen korruptio ja tukiaiset ovat olleet yksi oleellinen osa sitä - 

nyt voisi olla kovan näytön paikka Timo Soini?

En ole Kanniaisen työryhmän raporttia lukenut muuta kuin otsikkotasolla, mutta sen yritystukiosoita luin enemmän. Oleelisia asioita on paljon ja muutamia ei ehkä niin oleellisia kun silmäilin? Suurin puute raportissa kokonaisuudessaan on se, että siinä ei ole oivallettu miten hieno mahdollisuus kansalaispalkka (E-liikkeen kansalaispalkka haastaa Vihreiden perustulon) olisi öljytä kansantalouden ja yhteiskunnan kone! Kansalaispalkan avulla pystyisimme oikeasti myös toteuttamaan ne kaikki tärkeät rakenteelliset uudistukset, joita raportissakin tuodaan hyvin esille.

Kun aikaa on paremmin luen mielenkiinnolla Kanniainen & kumpp. raportin kokonaisuudessaan (suosittelen myös toisinpäin

Raportissa puhutaan perustilistä: "Perustili ei edellytä muutoksi nykyiseen verojärjestelmään, työeläkejärjestelmään tai työmarkkinoihin. Kaikkien näiden uudistaminen sen rinnalla on kuitenkin mahdollista" Tässä on koko villakoiran ydin. Meidän ei tule missään nimessä nyt menettää momentumia uudistaa rakenteita kerralla enemmän eli jopa tehdä "Suomipolitiikan Grand Slam!

Raportissa on paljon perusteita miksi yritystuet ovat hyvin haitallisia!

Olen toiminut yksityisen kansainvälisen pk-sektorin kasvuyrittäjyysekosysteemin rakentajana 2011 alkaen Ambrosia Professionals yrityksessäni, jonka toiminta nyt "hileessä" - valtiomonopoli ei ole mukava kilpailija kenellekään. "Kasvuyrittäjyyden keskitysleirin parakki 66":n kokemuksilla näkee kauas ja se olisi parasta mahdollista rakennusainetta ottaa myös mukaan maamme rakennustyöhön.

Omat ja monien yrittäjäkollegoideni esilletuomat perusteet nykysysteemin täydellisestä rappiosta kun yhdistetään akateemiseen tutkimukseen ja kerrotaan ihmisille niin vakuutan, että yksikään poliitikko ei kannata TEKES:n kaltaista organisaatiota enää ainakaan vahingossa!

Herrat tässä mainitut ja muutkin - Suomi kuntoon, täällä ollaan!

Hyvää vappua!

Sisumme on vapautemme! 

30.4.2015

Kalervonkatu, Jyväskylä

Petri Hirvimäki

---

E-LIIKE.net 
-----------------------------------
Onnellinen Suomi Finland. 
-----------------------------------
Petri Hirvimäki 

Perustaja, 1. kapinallinen

puh.  +358 400 933 284 

petri.hirvimaki(at)E-liike.net

www.E-liike.net 

#uusiajattelu #reilupeli #hyvävallankumous

Kuvittele isänmaa, jossa yksikään poliitikko ei koskaan tekisi yhtään sellaista päätöstä, jota ei myös henkilökohtaisesti omana itsenään tekisi - siis ihmisenä ja yksilönä, eikä vain poliitikkona jossain puolueessa tai johtavana virkamiehenä jossain byrokratiassa! E-liike.net on kaikille avoin ja sitoutumaton tulevaisuuden johtava suomalainen kansanliike.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Puolueista riippumatonta kansanliikettä tosiaan tarvitaan.

Valtaosa tämän päivän kansanedustajista ei tiedä, miten tähän tilanteeseen on tultu.

Suomen talouden nostamiseen on vain yksi keino:
Oma raha ja keskuspankkirahoitus.

http://jormajaakkola.fi/Valtiopetokset%20Suomessa

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ruotsilla ja Suomella oli EY-juridisesti samanlaiset EMU-varaumat.
Ruotsi jäi varaumaansa vedoten euro-alueen ulkopuolelle ja voi käytää keskuspankkirahoitusta.

Miten Ruotsin EMU-varauma erosi Suomen varaumasta?
Siitä komission raportti kertoi ensimmäisen kerran totuuden vasta 4.6.2014.

Ruotsi teki varaumansa taloutensa selviytymismielesssä ja "Suomi" vain pettääkseen kansanedustajia syksyllä 1994.

http://jormajaakkola.fi/Miten%20varaumat%20erosivat

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Jorma tsekkaa tarkemmin meidän agendaa - kaikki järkevä on sallittua. Mun EU kanta on muuttunut kovasti katastrofaalisen toteutuksen jälkeen. Ennen kaikkea EU on järkyttävä tukihässäkkä itsessään ja jos eiathti parane niin E-liike.net Hirvimäki on valmis lähtemään pois sieltä. Toisaalta halauamme auttaa myös Eurooppaa kokonaisuutena ongelmat samat. JOS saadaan asiat kuntoon niin tilanne eri. Nyrkki pöytään Eu:ssa. Tsekkaa meidän juttuja ja anna kuulua itsestäsi http://e-liike.net

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Petri!

Olet unohtanut Suomen valtiosäännön. Kirjoitat vain, että perustuslain mukaan valta kuuluu kansalle.
Eipä kuulu valta enää Suomen kansalle.

Eivätkä EU:ssä päätettävät asiat kuulu Suomelle. EU:ta ei tarvitse parantaa. Tehkööt, ihan mitä lystäävät, mutta Suomen ei tarvitse olla mukana, eikä ottaa vastaan EU:n määräyksiä.

Mistä Suomen eduskunnan päätöksestä seurasi, että valta ei enää kuulukaan kansalle?

Vastaus: ETA-sopimuksesta äänestämisestä 27.10.1992.

Mitä sanoikaan istuva presidenttimme Sauli Niinistö ollessaan rivikansanedustajana keskiviikkona 17.6.1992?

Sitaatti eduskunnan pöytäkirjasta sivulta 2718:

Ed. Niinistö: Arvoisa puhemies!

Olen useaan otteeseen parin viime vuoden aikana tässäkin salissa todennut, että EY-jäsenyys tulee merkitsemään dramaattista muutosta suomalaisessa oikeusjärjestelmässä ja että tuo dramaattinen muutos väistämättä heijastuu myös suomalaiseen poliittiseen järjestelmään. EY-selonteko osoittaa, että näin tulee käymään.

Tässä tilanteessa kannattaa esittää yksi kiteytetty kysymys, ja se on se, minkälaisen arvon me Suomessa annamme omille perustuslaeillemme. Nimittäin EY-jäsenyyden myötä me annamme EY:n oikeusjärjestykselle, EY-oikeudelle, erittäin suuren arvon. Me annamme sille niin suuren arvon, että me sitoudumme siihen, että jos Suomessa on tullut säädettyä EY-oikeuden kanssa ristiriidassa oleva laki, EY-tuomioistuin saa soveltaa suoraan EY-oikeutta, siis mitätöidä sen suomalaisen eduskunnan ratkaisun, joka on ristiriidassa EY:n käsitysten kanssa.

Mitä sanoi R. A, Wrede, yksi keskeisistä maailman moderneimman valtiosäännön kehittäjistä?

Rabbe Axel Wrede (1851-1938:

"Yhteiskunnan säilymisen ja sen olojen kehittämisen tärkeimpiä edellytyksiä on sellaisen järjestyksen olemassaolo, jota yhteiskunnan jäsenet noudattavat. Ellei oikeutta ja oikeuskäskyjä pidetä pyhinä, ei ihmisten kesken kehittynyt yhteiselämä eikä sivistyskään ole mahdollinen. Oikeus on lähinnä ihmisten keskinäisen yhteiselämän järjestys, yhteiskunnallinen järjestys."

Oikeusoppineet K.J. Ståhlberg (pj), Rabbe Axel Wrede ja Anton Kotonen muodostivat ydinryhmän, joka kehitti Suomen valtiosäännön, joka tuhottiin ETA-jäsenyyden hyväksymisessä vuonna 1992.

(Senaatti asetti vuoden 1917 maaliskuussa komitean, joka sai tehtäväkseen ryhtyä valmistelemaan ehdotuksia maan valtiosääntöä kehittäväksi Suomen perustuslainsäännöiksi. Komitean puheenjohtajana toimi professori ja jäseninä kymmenen muuta asiantuntijaa. Komitea oli kokoontunut aikaisemmin pääkaupungissa ja muuallakin jäsenien kodeissa, mutta ydinryhmä, johon kuuluivat puheenjohtajan lisäksi lakimiehet Rabbe Axel Wrede ja Anton Kotonen, viimeistelivät lakiehdotuksen Wredebyn kartanossa kesällä 1917.
Viite: http://www.anjala-seura.info/perustuslaki/Untitled...)

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki Vastaus kommenttiin #5

Jorma, kiitos linkistä oli todella mielenkiintoinen uusi oppitunti Suomen historiaa minulle. Tunsin ajatuksissani olevani Wredebyn kartanon puutarhassa ison lehmuksen takana iltapäivän teehetkeä ja Wreden, Ståhlbergin ja Kotosen työskentelyä salaa ihastellen...

EU on iso haaste Suomelle. On siinä hyvääkin. Mutta juuri EU:n pakolla sisäänkirjoitetut tukiaishässäkät mm. kansallisinene "vastarahoineen" jotta yleensä saisi EU tukea on mun inhokkeja nykyisin. Lisää poliitikkojen ja virakmiestne valtaa ja vie resursseja bisnekseltä päättää itse mitä tehdään. Olen myös vetänyt EU projekteja ja tiedän että ei se homma pääsääntöisesti oikein toimi - toimiiko ikinä silloin kun on kasvotonta rahaa?

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #5

Mihinkäs ihmeeseen K.J. Ståhlbergin nimi jäi tämän tekstin perästä:
"Komitean puheenjohtajana toimi professori..."

Oikeusoppineet K.J. Ståhlberg, Rabbe Axel Wrede ja Anton Kotonen kehittivät valtiosäännön, joka olisi edelleen maailman modernein demokratian toteuttamisen kannalta.

Suuresti kunnioittamieni valtiosäännön laatijoiden työn taustalla oli sama asia, joka oli myös ranskalaisen juristin Montesquieu´n kehittelemän vallan kolmijako-opin taustalla.

Tuo asia on diktatuurista eroon pääseminen.
Ståhlbergilla, Wredellä ja Kotosella Venäjän tsaarin sorto ja Montesquieu´lla Ranskan kuninkaan sorto.

Montesquieu piti vallan keskittymistä pahimpana kansalaisten vapautta uhkaavana asiana. Hänen esittämänsä ratkaisu tähän uhkaan on vallan kolmijako-oppi, jonka mukaan lainsäädäntövallan, päätäntävallan ja tuomiovallan piti olla eri ihmisten käsissä.

Valitettavasti wikipedia antaa väärää tietoa väittäesssään "Montesquieu´lla on ollut hyvin suuri merkitys länsimaisten demokratioiden hallitusmuotojen kehitykselle."

Ei pidä paikkaansa, ei edes James Madisonin luomassa USA:n perustuslaissa.

Vain Suomessa Montesquieu´n vallan kolmijako-oppi oli toteutettuna täydellisenä - kiitos (itsevaltiaan tsaarin,) Ståhlbergin, Wreden ja Kotosen.

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki Vastaus kommenttiin #11

Jorma - onko näin..? eikös meillä huseeraa (myös aikaisemmin) samat tyypit lainsäädäntö- ja toimeenpanovallan osalla siis kulloisetkin hallituspuolueet?

Parlamentarismi - aivan liikaa hommaa samoilla tyypeillä!

Jenkkilässähän senaatti ja kongressi (lainsäädänto) ja presidentti (toimeenpanovalta) eli iso ero suomalaiseen. Isossa firmassakin yleensä on hajautettu toimeenpanoa ja strategiatyötä ylimmässä johdossa.

Jottain tarttis tehdä! http://e-liike.net

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #13

Suomessa on vain näennäisparlamentarismia, demokratia on vain näennäisdemokratiaa.

Suomen hallituksella on 1.1.1994 alkaen, siis ETA-jäsenyyden alusta alkaen, ollut vain EY-säädöstön toimeenpanovalta riippumatta siitä, mikä on vaalien jälkeisen hallituksen kokoonpano.

Seuraavassa Pertti Salolaisen puheenvuoro eduskunnassa torstaina 7. marraskuuta 1991 (sivu 2562):

Ministeri Salolainen: Herra puhemies!
Tämä syksy on meille jotain opettanut. Se on opettanut ainakin sen, että tämän kaltaisella valtiosäännöllä, joka meillä tällä hetkellä on, emme voi jatkaa enää pidempään, vaan meidän täytyy saada ehdottomasti Suomeen sellainen järjestely, jossa hallitus voi harjoittaa politiikkaansa ja myöskin vastata siitä.

Tällä hetkellä me elämme sellaista aikaa, jolloin emme tiedä, kuka vastaa ja mistäkin, nimenomaan sen vuoksi että hallitus ei pysty toteuttamaan politiikkaansa nyky-Suomessa. Tällaista järjestelmää ei ole missään muualla Euroopassa. Tämä muutos on saatava pikaisesti aikaan."

Pikaisesti tapahtui!

Jo 17.1.1992 Suomi siirtyi tarkoituksella tehdyn laman varjolla säädetyllä väliaikaisella poikkeuslailla eurooppalaiseen parlamentarismiin eli eduskunta luovutti määrävähemmistövaltansa hallitukselle.
Tilapäinen poikkeuslaki oli voimassa kesään 1995, johon mennessä olemassa ollut EU-säädöstö kävi eduskunnan keskustelukerhon läpi.

"Suomi" otti 10.12.1993 parlamentaarisen menetelmän (EY-asioiden keskustelukerhon) Tanskan mallin mukaan. Lue alla olevasta kotisivuni osoitteesta nykyisen perustuslain 93-97 §:t.
Huomaa, että niiden sisältötekstit olivat 10.12.1993 puhemiehen VJ 54 pykälään lisättyinä kohtina VJ 54 a, b ja c.

EU:ssa valmisteltava säädöstö saatetaan Suomessa voimaan niin, että eduskunta on vain keskustelukerho.
Hallitus on EU-asioiden toimeenpanija eli "kenraalikuvernööri".

Kannattaa lukea, mitä olen tähän kerännyt kotisivulleni
http://jormajaakkola.fi/EY-mukautuksen%20historia

.

Perussuomalaiset ja IPUt eivät ole olleet kiinnostuneita siitä, miten eduskunnan valta on jo 1990-luvulla viety.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

- Sipilä ei ole kokenut maamme kasvuyrittäjyysrahoituksen nurjaa puolta lainkaan ...

Harva poliitikko on tuota arkea elänyt, ehkä sahuri Hakkarainen tietää sen puolen parhaiten. Teuvo on vain leimattu mies, ehkä juuri tästä syystä, ettei totuus paljastuisi.

Eu tarvitsee yhtä lailla huolenpitoa kuin mikä tahansa järjestelmä, Eu ei edes koskaan ole ollut perille, eli siellä minne se on kaiketi menossa, eli liittovaltiota kohti, mutta kulku on pysähtynyt ja se on suurin virhe pysähtyä ja laiskistua.

Tekes on paskaa täynnä, mutta se lihottaa muutamia veijareita niin hyvin, että sitä ei kaada kukaan. Jopa Tekesin kesäharjoittelijat näkevät visiot paremmin, kuin Tekesin huippulaiska systeemi konsanaan.

Vein kerran yhden idean Tekesiin ja se siellä hyväksi havaittiin, luulin, että homma etenee kertapuheella, mutta kissanvitut, olisi pitänyt selvää asiaa lobata vuosia ja vuosi, litroittain konjakkia olisi tarvittu asian tiimoilla.

Puhu pukille on sama kuin Tekesin pukumiehelle puhuminen, jos sinulla ei ole suhteita tai jos et vie heitä kulmahousissa naistentansseihin tai kylpylään.

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Noin se menee - on minullakin ollut suurtakin innostusta alussa kun TEKES / Ely olen asioita esittänyt, mutta sitten olisi tarvinnut vaikkapa hieman soveltaa ja siihen on tyssännyt.

Kirjoitan pian uuden blogin aiheesta - rautalankaversio kun taitaa olla että 200 istuvasta ei kukaan oikein tiedä mistä tehokkaassa resurssien allokoinnissa (kohdentamisessa) on kyse ja mitä virkamiestyö on käytännössä.

Koska tukiaiset on poliittisen korruption työkalupakissa kaikkein järein työkalu, niin ei sitä totuutta välttämättä haluta edes kuullakaan - eduskunta on jääviä porukkaa täynnä päättämään jostain TEKES:stä yhtään mitään. Hakkarainen taitaa on ollut saamamiehenä enemmänkin sahansa kanssa, vai?

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

ELY:t ja AVI:t ovat EU-hallintoa.

Seuraavaksi mennään maakuntamalliin.

Kalevi Sorsa markkinoi kirjassaan "Uusi itsenäisyys" jo vuonna 1992 maakuntamalliin siirtymistä sillä, että siinä EU:lle menetetty demokratia palautetaan.
Kansa saa äänestää, ...
ja veronmaksaja saa maksaa, mitä kumileimasin "päättää".

Jouni Peltoniemi

Juuri Tekesin kaltaisten firmojen olemassaolo on näitä kehitystalouden paradokseja. Miksi tarvitaan virkamiehiä valitsemaan, mitkä ideat ovat hyviä rahoitettavaksi. Mistä näille se viisaus tulee? Jos ne oikeasti tämän osaisi sanoa, niin paljon suurempi käyttö heille firmojen sisällä kehitys- ja markkinointiosastoissa.

Tämä raha pitää palauttaa puoliksi takaisin firmoille verohelpotuksina, puoliksi julkiseen tutkimukseen tutkimuslaitoksille ja Akatemialle, josta juuri miljardi leikattiin. Avoimen datan konsepti on jo paljon helpottanut yrityksiä, jatketaan muuhunkin avoimeen tutkimukseen ja avoimiin laboratorioihin, jonne firmat voivat tulla vapaasti tutkijoiden sekaan tutkimaan ja kehittämään.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kun tuplasuositusta ei voi antaa, annan kolminkertaisen Eläköö-huudon!

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Juuri näin. Vielä kun sen Akatemian saisi riippumattomaksi ja pääosin yksityiselle rahoitukselle niin vielä parempi;-) Kirjoitan uutta blogia taas pian esim: "Virkamiespömpöösi TEKES - rautalankaversio poliitikoille" ;-)

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Olen samaa mieltä Tekesistä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset